Dieta sprzyjająca zębom — co jeść, a czego lepiej unikać?

Zdarza się, że pomimo przestrzegania podstawowych zasad higieny nasze zęby się psują. Aby nasza jama ustna (a także reszta organizmu) była w dobrej kondycji warto zwracać szczególną uwagę na skład spożywanych przez nas posiłków. Warto pamiętać, że oprócz regularnego szczotkowania oraz nitkowania zębów na ich kondycję ma wpływ przestrzeganie zdrowej diety. Co jeść, aby mieć zdrowe zęby, a jakie produkty lepiej wykluczyć z codziennej diety? Odpowiedzi na te i inne pytania poznacie w naszym artykule, zapraszamy do czytania.

Co jeść, aby jak najdłużej cieszyć się zdrowymi zębami?

Dieta sprzyjająca naszym zębom musi być przede wszystkim odpowiednio zbilansowana w witaminy i składniki mineralne. Witaminami, które mają kluczowy wpływ na stan naszej jamy ustnej, to witaminy D i C, wapń oraz fosfor.

Rola witaminy D jest szczególnie ważna dla zdrowia dziąseł oraz ogólnej odporności naszego organizmu. Jej głównym zadaniem jest regulacja poziomu wapnia i fosforu we krwi. Do swojej diety warto włączyć ryby morskie oraz… kąpiele słoneczne (to właśnie przez skórę najwięcej witaminy D dostaje się do organizmu). Z kolei za kondycję naczyń krwionośnych odpowiada witamina C, której obecność w diecie przekłada się na ogólną kondycję zębów i ich odpowiednie osadzenie w zębodole. Dlatego też nie zapominajmy jeść owoców cytrusowych, kiszonek, brokułów, kalafiora czy papryki. Według najnowszych badań, na zdrowie zębów wpływają także polifenole, które powstrzymują namnażanie się bakterii w płytce nazębnej. Dlatego też warto w swojej codziennej diecie postawić na winogrona (polifenole kryją się w ich skórkach i pestkach), zieloną herbatę, oliwę z oliwek.

Jakich produktów unikać w codziennej diecie?

Skoro wiemy, jakie produkty warto włączyć do swojej codziennej diety, skupmy się na tych, które powinniśmy wyeliminować. Na półkach sklepowych nie brakuje produktów, których regularne spożywanie znacznie osłabia szkliwo i sprzyja powstawaniu próchnicy. Dlatego też warto wiedzieć, jakie pokarmy powinniśmy usunąć ze swojego jadłospisu.

Produkty, za którymi nie będą tęsknić nasze zęby, to przede wszystkim wszystkie pokarmy zawierające sacharozę, miód i znaczne ilości cukrów prostych (napoje energetyczne, wody smakowe, drożdżówki). Szczególnie niebezpieczne dla naszych zębów są klejące się do ich powierzchni słodycze, takie jak: cukierki toffi i karmelki. Poprzez swoją lepkość, łatwo przyklejają się do zębów, przez co bakterie i kwasy pozostają w naszej jamie ustnej o wiele dłużej. Może to powodować erozję zębów, czyli stopniowe rozpuszczanie szkliwa, a także przerodzić się w nadwrażliwość lub próchnicę.

Dieta sprzyjająca zębom — o czym jeszcze trzeba pamiętać?

Źle zbilansowana dieta może po pewnym czasie spowodować spore problemy w obrębie jamy ustnej. Jeżeli nasze posiłki nie są przemyślane, to za jakiś czas stany zapalne dziąseł, tendencje do ubytków szkliwa czy próchnica mogą być naszą zmorą. Zbilansowana dieta i odpowiednia profilaktyka to podstawa w trosce o zdrowy stan jamy ustnej. Poniżej prezentujemy wam pięć zasad, które regularnie stosowane pozwolą cieszyć się dłużej zdrowym i pięknym uśmiechem:

  1. napoje słodzone warto zamienić na wodę mineralną,
  2. ograniczyć jedzenie między posiłkami,
  3. przynajmniej dwa razy dziennie myć zęby (polecane jest używanie szczoteczki sonicznej, która usunie o wiele więcej płytki nazębnej od tradycyjnej szczoteczki),
  4. regularnie używać nici dentystycznej,
  5. warto ograniczyć spożywanie słodyczy — nie tylko dla dobrej kondycji zębów.

Warto wdrażać te reguły (nawet metodą małych kroków) i przekonać się, jak wielki wpływ na kondycję naszego organizmu ma dobre (wartościowe, zdrowe i zbilansowane) jedzenie.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email