I. CEL WPROWADZENIA INSTRUKCJI I ZAKRES STOSOWANIA
- Celem instrukcji jest określenie zasad organizacji bezpiecznej pracy dla obsługi
i użytkowania urządzenia mieszalnik do mas wyciskowych Pentamix 3 będącego wyposażeniem gabinetu stomatologicznego. - Przekazanie przez pracodawcę instrukcji stanowiskowej zgodnie z § 41 ust 1 oraz 2 Rozporządzenia Obwieszczenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 sierpnia 2003 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 169, poz. 1650).
II. OPIS URZĄDZENIA
Po naciśnięciu jednego przycisku, Pentamix 3 miesza i dozuje jednorodną, pozbawioną pęcherzyków powietrza masę, gwarantując wykonanie wycisku o wysokiej dokładności, a co za tym idzie, idealne dopasowanie ostatecznego uzupełnienia protetycznego.
Przycisk uruchamiający mieszalnik umieszczono po obu stronach urządzenia (dla osób prawo- i leworęcznych).
III. UWAGI OGÓLNE
- Pentamix 3 to urządzenie do automatycznego mieszania mas wyciskowych..
- Urządzenie przystosowane jest do pracy w pozycji stojącej. Mieszalnik można również zamontować na ścianie.
- Ustawić urządzenie tak, aby włącznik urządzenia był stale dostępny.
- Urządzenie przeznaczone do pracy z pastami Penta. Masy wyciskowe Penta, produkowane przez 3M ESPE opracowane zostały specjalnie dla tego urządzenia
i dostępne są w specjalnych opakowaniach z folii. W urządzeniu Pentamix 3 wolno stosować masy tylko w takiej formie. - Aby w pełni wykorzystać możliwości urządzenia Pentamix 3, np. maksymalną szybkość mieszania, należy stosować pojemniki Penta wzmocnione metalem (posiadające metalowe wzmocnienie) i czerwone końcówki mieszające Penta. W przypadku zastosowania mas w całkowicie plastikowych pojemnikach, które nie spełniają wymagań, urządzenie automatycznie zmniejsza szybkość mieszania jako zabezpieczenie.
- Obsługę urządzenia należy powierzyć osobie, która ma skończone 18 lat zapoznanej
z dokumentacją techniczno-eksploatacyjną, znającej zasady działania i obsługi urządzenia oraz przeszkolonej z zakresu bhp na stanowisku pracy oraz posiadająca aktualne badania lekarskie. - Pracownik obsługujący urządzenie nie może być pod wpływem alkoholu, środków odurzających, leków psychotropowych oraz podobnie działających substancji odurzających.
- Miejsce pracy powinno być utrzymane w czystości i należycie oświetlone.
- Przy pracy należy używać specjalistycznej odzieży.
IV. CZYNNOŚCI PRZED ROZPOCZĘCIEM PRACY
Przed rozpoczęciem pracy urządzenia należy sprawdzić:
- czy napięcie zasilające jest zgodne z podanym na tabliczce znamionowej;
- wizualnie stan przewodu zasilającego;
- czy uziemienie jest prawidłowe;
- czy urządzenie nie ma zanieczyszczeń (w razie potrzeby – przetrzeć element wilgotną szmatką);
- działanie przycisków sterujących.
V. CZYNNOŚCI PODCZAS PRACY I JEJ ZAKOŃCZENIU
- Przed użyciem zamknąć pokrywę urządzenia.
- Włączyć urządzenie – włącznik znajduje się w górnej części urządzenia. Po włączeniu urządzenia dioda sygnalizacyjna miga kilka razy, a następnie świeci stałym światłem, co sygnalizuje, że urządzenie jest gotowe do pracy.
- Włożyć opakowanie z masą do pojemnika zgodnie z instrukcją obsługi.
- Założyć końcówkę mieszającą zgodnie z instrukcją obsługi.
- Nacisnąć przycisk „start”.
- Po zakończeniu pracy należy wyłączyć urządzenie – włącznik znajduje się w górnej części urządzenia.
- Oczyścić i zdezynfekować powierzchnie i uporządkować stanowisko pracy.
VI. CZYNNOŚCI ZABRONIONE
- Nie używać urządzenia w atmosferze z niebezpieczeństwem wybuchu.
- Nie wolno wystawiać urządzenia na kontakt z rozpuszczalnikami, łatwopalnymi cieczami oraz silnym źródłem ciepła. Wymienione elementy mogą uszkodzić obudowę z tworzywa sztucznego.
- Nie wkładać do urządzenia żadnych przedmiotów. Ryzyko porażenia prądem.
- Nie dopuścić do gromadzenia się osadów i zanieczyszczeń.
- Nie zaginać ani zakleszczać kabla zasilającego.
- Nie dopuszczać do pracy przy urządzeniu osób postronnych.
- Nie wolno używać urządzenia, jeśli uszkodzona jest wtyczka, kabel zasilający lub samo urządzenie.
- Nie wolno używać narzędzi do innych celów, niż do tych, do których zostały przeznaczone przez producenta.
VII. UWAGI KOŃCOWE
- Przed wszelkimi pracami konserwacyjnymi lub czyszczeniem – wyjąć kabel zasilający ładowarkę z wtyczki.
- Przed każdą wymianą krążka tłoka wyłączyć urządzenie i wyjąć przewód zasilający
z gniazdka. - Przeglądy, naprawy i konserwacje okresowe powinny być wykonywane przez serwis techniczny zapoznany z dokumentacją urządzenia.
- Podczas czyszczenia urządzenia uważać, aby środki czyszczące nie dostały się
do wnętrza, ponieważ może to spowodować spięcie lub niebezpieczne, nieprawidłowe funkcjonowanie urządzenia. - Każdy zaistniały wypadek przy pracy zgłaszać swojemu przełożonemu,
a stanowisko pracy pozostawić w stanie, w jakim wydarzył się wypadek. - Z treścią niniejszej instrukcji należy zapoznać wszystkich pracowników jednostki organizacyjnej.
VIII. W NAGŁYCH PRZYPADKACH NALEŻY DZWONIĆ DO:
- Pogotowie ratunkowe: 999
- Straż pożarna: 998
- Policja: 997
- Numer alarmowy: 112
Szukasz implantów dentystycznych w Poznaniu? Zobacz tutaj: