I. CEL WPROWADZENIA INSTRUKCJI I ZAKRES STOSOWANIA
- Celem instrukcji jest określenie zasad organizacji bezpiecznej pracy dla obsługi
i użytkowania urządzenia piezosurgery white będącego wyposażeniem gabinetu stomatologicznego. - Przekazanie przez pracodawcę instrukcji stanowiskowej zgodnie z § 41 ust 1 oraz 2 Rozporządzenia Obwieszczenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 sierpnia 2003 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 169, poz. 1650).
II. OPIS URZĄDZENIA
Piezosurgery white to urządzenie, które wykorzystuje technologię ultradźwięków piezoelektrycznych do generowania mikrowibracji końcówek w celu skutecznego cięcia zmineralizowanej tkanki. Pozwala to na skuteczne i bezpieczne cięcie z zachowaniem ciągłości skostniałych powierzchni. Urządzenie jest zgodne z normą IEC 60601-1-2.
III. UWAGI OGÓLNE
- Piezosurgery white jest piezoelektrycznym urządzeniem ultradźwiękowym przeznaczonym do chirurgii kostnej.
- Kiedy pokrywa pompy perystaltycznej jest otwarta, nie należy operować sterownikiem nożnym urządzenia Piezosurgery white. Ruchome części mogą wywołać obrażenia
u użytkownika. - Drgania wysokiej częstotliwości i zużycie mogą w rzadkich przypadkach prowadzić
do pęknięcia końcówki roboczej. Zdeformowane lub w inny sposób uszkodzone końcówki robocze są podatne na uszkodzenia podczas ich użytkowania.
Takich końcówek nie wolno używać. - Nie używaną rękojeść należy zawsze umieszczać na jej wsporniku.
- Aby uniknąć ryzyka porażenia prądem, urządzenie musi być uziemione.
- Zawsze należy ustawiać urządzenie w taki sposób, by przełącznik zasilania był łatwo dostępny, ponieważ przełącznik ten stanowi rozłącznik.
- Obsługę urządzenia należy powierzyć osobie, która ma skończone 18 lat zapoznanej
z dokumentacją techniczno-eksploatacyjną, znającej zasady działania i obsługi urządzenia oraz przeszkolonej z zakresu bhp na stanowisku pracy oraz posiadająca aktualne badania lekarskie. - Pracownik obsługujący urządzenie nie może być pod wpływem alkoholu, środków odurzających, leków psychotropowych oraz podobnie działających substancji odurzających.
- Miejsce pracy powinno być utrzymane w czystości i należycie oświetlone.
- Przy pracy należy używać specjalistycznej odzieży.
IV. CZYNNOŚCI PRZED ROZPOCZĘCIEM PRACY
Przed rozpoczęciem pracy urządzenia należy sprawdzić:
- czy napięcie zasilające jest zgodne z podanym na tabliczce znamionowej;
- wizualnie stan przewodu zasilającego;
- czy uziemienie jest prawidłowe;
- czy urządzenie nie ma zanieczyszczeń (w razie potrzeby – oczyścić, zdezynfekować
i wysterylizować światłowód oraz osłonę optyczną przy użyciu autoklawu parowego
z maksymalną temperaturą 132° przez 4 minuty); - czy pod urządzeniem nie zebrała się woda;
- czy wszelkie przedmioty wielokrotnego użytku nadające się do sterylizacji w autoklawie (rękojeść, końcówki robocze, klucz dynamometryczny) powróciły do temperatury pokojowej po sterylizacji parą. Nie należy przyspieszać procesu chłodzenia;
- czy w rękojeści jest umieszczona odpowiednia dla zabiegu końcówka robocza.
- działanie przycisków sterujących.
V. CZYNNOŚCI PODCZAS PRACY I JEJ ZAKOŃCZENIU
- Włączyć urządzenie – patrząc na urządzenie od strony frontowej, ustawić przełącznik po lewej stronie korpusu urządzenia na pozycji „I”, uważając by nie nacisnąć sterownika nożnego. Na urządzeniu pojawią się 4 symbole. W tym momencie urządzenie ustawiane jest na tryb domyślny i jest gotowe do pracy.
- Wybrać odpowiedni tryb pracy.
- Po zakończeniu pracy należy wyłączyć urządzenie – patrząc na urządzenie od strony frontowej, ustawić przełącznik po lewej stronie korpusu urządzenia na pozycji „O”, uważając by nie nacisnąć sterownika nożnego.
- Oczyścić i zdezynfekować powierzchnie i uporządkować stanowisko pracy.
VI. CZYNNOŚCI ZABRONIONE
- Nie używać urządzenia w atmosferze z niebezpieczeństwem wybuchu oraz
w obecności gazów łatwopalnych (mieszaniny znieczulające, tlen). - Nie instalować urządzenia nad lub w pobliżu źródeł ciepła. Należy zapewnić dostateczny obieg powietrza wokół urządzenia. Pozostawić wystarczającą ilość miejsca, zwłaszcza w pobliżu wentylatora umieszczonego w tylnej części urządzenia.
- Nie należy wystawiać urządzenia na bezpośrednie działanie światła słonecznego
lub światła ultrafioletowego. - Nie zginać, nie zmieniać kształtu i nie ostrzyć końcówek roboczych w żaden sposób.
- Nie dopuścić do gromadzenia się osadów i zanieczyszczeń.
- Nie zaginać ani zakleszczać kabla zasilającego.
- Nie należy użytkować niniejszego urządzenia u pacjentów z rozrusznikami serca
lub innymi wszczepianymi urządzeniami elektrycznymi. Ten sam wymóg dotyczy operatorów urządzenia. - Nie dopuszczać do pracy przy urządzeniu osób postronnych.
- Nie wolno używać urządzenia, jeśli uszkodzona jest wtyczka, kabel zasilający lub samo urządzenie.
- Nie wolno używać narzędzi do innych celów, niż do tych, do których zostały przeznaczone przez producenta.
VII. UWAGI KOŃCOWE
- Przed wszelkimi pracami konserwacyjnymi lub czyszczeniem – wyjąć kabel zasilający ładowarkę z wtyczki.
- Przeglądy, naprawy i konserwacje okresowe powinny być wykonywane przez serwis techniczny zapoznany z dokumentacją lampy polimeryzacyjnej.
- Trzymać urządzenie w miejscu zabezpieczonym przed wiatrem i przypadkowymi rozbryzgami wody lub innych płynów.
- Każdy zaistniały wypadek przy pracy zgłaszać swojemu przełożonemu,
a stanowisko pracy pozostawić w stanie, w jakim wydarzył się wypadek. - Z treścią niniejszej instrukcji należy zapoznać wszystkich pracowników jednostki organizacyjnej.
VIII. W NAGŁYCH PRZYPADKACH NALEŻY DZWONIĆ DO:
- Pogotowie ratunkowe: 999
- Straż pożarna: 998
- Policja: 997
- Numer alarmowy: 112
Szukasz implantów dentystycznych w Poznaniu? Zobacz tutaj: