CEL WPROWADZENIA INSTRUKCJI I ZAKRES STOSOWANIA
- Celem instrukcji jest określenie zasad organizacji bezpiecznej pracy dla obsługi
i użytkowania urządzenia autoklaw Cliniklav 25 będącego wyposażeniem gabinetu stomatologicznego. - Przekazanie przez pracodawcę instrukcji stanowiskowej zgodnie z § 41 ust 1 oraz 2 Rozporządzenia Obwieszczenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 sierpnia 2003 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 169, poz. 1650).
OPIS URZĄDZENIA
Konstrukcja urządzenia Cliniklav 25 pozwala na uzyskiwanie bardzo krótkich czasów procesów i wyjątkowej skuteczności. Sterylizator oprócz oszczędności (niskie zużycie prądu i wody) oraz krótkiego czasu trwania poszczególnych cykli zmniejsza liczbę potrzebnych instrumentów znajdujących się na wyposażeniu gabinetu stomatologicznego. Posiadane instrumenty oraz tekstylia są w bardzo krótkim czasie gotowe do ponownego użycia. W przypadku programu uniwersalnego ładunek składający się z 15 kg instrumentów w przeciągu 56 min. jest gotowy do ponownego użycia (łącznie z fazą suszenia próżniowego). Stosując program szybki w przeciągu 14 minut otrzymuje się gotowe do użycia instrumenty. Cliniklav 25 został wyposażony w komorę wykonaną ze stali nierdzewnej z precyzyjnie wykonaną powierzchnią uszczelniającą, prostokątną komorę sterylizacyjną, która ułatwia załadunek i umożliwia optymalne wykorzystanie przestrzeni. Urządzenie ma również automatyczne zamknięcie drzwi z regulowanym momentem obrotowym oraz zabezpieczający wyłącznik drzwi i samoczynny wyłącznik silnika. Ponadto posiada wygodny, dobrze czytelny wyświetlacz pokazujący informacje tekstowe i łatwo dostępne bezpieczniki sieciowe. W celu dokumentacji w sterylizatorze została zamieszczona zintegrowana drukarka. Do sterylizatora Cliniklav 25 można dodatkowo zamontować dejonizator MELAdem 55. Sterylizator parowy Cliniklav 25 posiada szerokie zastosowanie.
Został tak skonstruowany, aby służył zarówno szpitalom i ambulatoryjnym gabinetom zabiegowym, jak i lekarzom specjalistom wykonującym zabiegi operacyjne
w prywatnych gabinetach.
Autoklaw Cliniklav 25 spełnia wymogi europejskich norm:
UWAGI OGÓLNE
- Autoklaw jest urządzeniem przeznaczonym do sterylizacji narzędzi, materiałów używanych w szpitalach, gabinetach chirurgicznych, dentystycznych, a także do sterylizacji narzędzi używanych podczas prac naukowo – badawczych.
- Obsługę autoklawu należy powierzyć osobie, która ma skończone 18 lat zapoznanej z dokumentacją techniczno-eksploatacyjną, znającej zasady działania i obsługi autoklawu oraz przeszkolonej z zakresu bhp na stanowisku pracy oraz posiadająca aktualne badania lekarskie.
- Pracownik obsługujący autoklaw nie może być pod wpływem alkoholu, środków odurzających, leków psychotropowych oraz podobnie działających substancji odurzających.
- Pracownik obsługujący autoklaw nie ma obowiązku posiadania odpowiednich uprawnień SEP, jeżeli:
- autoklaw jest urządzeniem elektrycznym zasilanym tylko z sieci elektroenergetycznej o napięciu nie wyższym niż 1 kV;
- w dokumentacji techniczno-ruchowej autoklawu określono zasady jego obsługi i jest dostępna instrukcja jego obsługi.
- Miejsce pracy powinno być utrzymane w czystości i należycie oświetlone.
- Przy pracy należy używać specjalistycznej odzieży.
CZYNNOŚCI PRZED ROZPOCZĘCIEM PRACY
Przed rozpoczęciem pracy autoklawu należy sprawdzić:
- czy napięcie zasilające jest zgodne z podanym na tabliczce znamionowej;
- wizualnie stan przewodu zasilającego;
- czy uziemienie jest prawidłowe;
- poziom wody destylowanej w zbiorniku autoklawu (w razie potrzeby – uzupełnić);
- prawidłowość rejestracji procesu sterylizacji;
- działanie przycisków sterujących oraz wyświetlaczy czasu, ciśnienia, temperatury i alarmu.
Ważne: Do autoklawu używać wyłącznie wody destylowanej, aby uniknąć uszkodzenia autoklawu, jak również uszkodzenia produktu poddanego sterylizacji.
CZYNNOŚCI PODCZAS PRACY I JEJ ZAKOŃCZENIU
- Przygotować narzędzia i materiały do sterylizacji:
- instrumenty oczyścić bezpośrednio po użyciu, a następnie myć
w myjkach ultradźwiękowych, używając środków myjących, detergentów i wody destylowanej; - tacki przygotować i ułożyć na nich przedmioty oraz chemiczne indykatory kontroli skuteczności sterylizacji;
- przedmioty na tackach umieszczać w odpowiednich odstępach celem zapewnienia cyrkulacji pary, ciecze ustawiać w naczyniach termoodpornych nie hermetycznych.
- Materiały na tackach przeznaczane do sterylizacji włożyć do autoklawu
i zamknąć drzwi komory autoklawu. - Włączyć cykl sterylizacji naciskając przycisk „start” (w tym czasie następuje uruchamianie i kontrolowanie elementów pracy sterylizatora za pomocą mikroprocesora).
- Po usłyszeniu sygnału dźwiękowego o zakończeniu cyklu otworzyć drzwi sterylizatora i wyjąć przedmioty sterylizowane.
- W przypadku konieczności sprawdzenia penetracji i przenikania pary materiałów w próżni w sterylizatorze, przeprowadzić test małego pakietu
z plakietką wskaźnikową w temperaturze 134°C i w czasie 3 minut. - Po zakończeniu cyklu otworzyć drzwi, wyjąć plakietkę wskaźnikową, zinterpretować wynik testu. W przypadku negatywnego testu poinformować przełożonego lub wezwać serwis.
- W razie awarii wyłączyć autoklaw z sieci wyłącznikiem głównym.
- Po zakończeniu pracy wyłączyć sterylizator z gniazdka sieciowego, dokładnie oczyścić powierzchnię i uszczelkę sterylizatora oraz uporządkować stanowisko pracy.
CZYNNOŚCI ZABRONIONE
- Nie dopuszczać do pracy autoklawu w obecności gazu lub par wybuchowych.
- Nie dopuścić do przegrzania pary wodnej do temperatury wyższej niż jej normalna temperatura przy danym ciśnieniu.
- Nie umieszczać dużej ilości materiałów na tacce (w celu dokładnej sterylizacji
i suszenia). - Nie zniszczyć uszczelki zamocowanej dookoła komory.
- Nie dopuścić do gromadzenia się osadów i zanieczyszczeń na uszczelce drzwi.
- Nie wylewać i nie myć autoklawu dużą ilością wody, gdyż może to spowodować przebicie elektryczne lub korozję.
- Nie używać środków dezynfekujących do mycia komory autoklawu.
- Nie używać metalowych i ostrych szczotek do czyszczenia części autoklawu.
- Nie zaginać ani zakleszczać przewodu sieciowego.
- Nie dopuszczać do pracy przy autoklawie osób postronnych.
- Nie wolno używać urządzenia, jeśli uszkodzona jest wtyczka, kabel zasilający lub samo urządzenie.
- Nie wolno używać narzędzi do innych celów, niż do tych, do których zostały przeznaczone przez producenta.
UWAGI KOŃCOWE
- Przed wszelkimi pracami konserwacyjnymi lub czyszczeniem – wyjąć kabel zasilający z gniazdka sieciowego.
- Przeglądy, naprawy i konserwacje okresowe powinny być wykonywane przez serwis techniczny zapoznany z dokumentacją sterylizatora.
- Wszystkie podzespoły autoklawu są zarządzane przez mikroprocesor,
co umożliwia testowanie na bieżąco obwodów elektrycznych oraz hydraulicznych i wyświetlanie wszelkich nieprawidłowości w pracy na ekranie ciekłokrystalicznym lub na wyświetlaczu. - Każdy zaistniały wypadek przy pracy zgłaszać swojemu przełożonemu,
a stanowisko pracy pozostawić w stanie, w jakim wydarzył się wypadek. - Z treścią niniejszej instrukcji należy zapoznać wszystkich pracowników jednostki organizacyjnej.
W NAGŁYCH PRZYPADKACH NALEŻY DZWONIĆ DO:
- Pogotowie ratunkowe: 999
- Straż pożarna: 998
- Policja: 997
- Numer alarmowy: 112
Szukasz implantów dentystycznych w Poznaniu? Zobacz tutaj: